خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال
پیوندهای روزانه

لطایف قرآنی

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۳۱ ب.ظ

مواظب باش نلغزی

روزی ابوحنیفه از محلی می گذشت،دید طفلی از جای گل آلود راه می رود او را صدا زد و گفت:بچه جان مواظب باش نلغزی طفل در جوابش بی درنگ گفت:ای شیخ لغزش من سهل است،تو خود مواظب باش که نلغزی،چون از لغزش تو پیروانت نیز می لغزند.

ابوحنیفه از هوش و ذکاوت آن طفل تعجب کرد.1

1.دنیای لطیفه ها و داستان ها ـ احمد دهقان.

شیطان لاغر و چاق

روایت شده که شیطان چاقی به شیطان لاغری رسید و از او پرسید:چرا تو لاغری؟

گفت من مامور بر یک مردی هستم که هر گاه غذا می خورد(بسم اللّه) می گوید و هر گاه نزد همسرش می رود بسم اللّه می گوید:برای همین شراکت من در افعال او حرام گشته.

آن گاه پرسید:تو چرا چاقی؟

گفت:صاحب من شخصی است غافل و هیچگاه بسم اللّه نمی گوید،لذا به مصداق «و شارکهم فی الاموال و الاولاد؛با وی در همه چیز شریک و سهیم هستم»2.(سوره بنی اسرائیل،اسراء، آیه 64)

2.نمونه معارف السلام،ج 2، ص 783

روضه خوان ناشی

روضه خوانی در بالای منبر گفت:در خبر دارد که امامزاده یعقوب را در مصر بالای گلدسته شغال خورد.

شخصی از پای منبر گفت:خیلی اشتباه کردی،اولاً امامزاده نبود پیغمبر بود،ثانیاً یعقوب نبود یوسف بود.ثالثاً مصر نبود کنعان بود.رابعاً بالای گلدسته نبود ته چاه بود.خامساً شغال نبود گرگ بود،سادساً گرگ هم نبود تهمت بود.

دنیا را گول زدن

عارفی نان می خورد و می گفت:دنیا را گول می زنم.

گفتند:چگونه با اینکه دنیا همه را گول می زند.

گفت نان دنیا می خورم و کار آخرت می کنم.

عمر هفتصد سال

در انوار نعمانیه و در لئالی الاخبار نقل شده که حضرت عیسی(ع) از کوهی بالا می رفت.عابدی را دید که جلو آفتاب عبادت می کند فرمود:ای بنده خدا چرا برای خود سایه ای بنا نمی کنی که در آنجا مشغول عبادت شوی؟

عرض کرد:یا روح اللّه! از انبیای سلف شنیده ام که زندگانی من در دنیا از هفتصد سال تجاوز نمی کند برای همین دور از عقل می بینم که با این عمر قلیل مشغول منزل و سایه بان باشم!حال ما با این عمر کوتاه چه آرزوهایی طولانی که نداریم!


منبع: سودابه ترکاشوند ،  مجله  بشارت > بهمن و اسفند 1385، شماره 57  صفحه 66

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۹
مجید کمالی

لطایف قرآنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">