خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال
پیوندهای روزانه

خشم نگیر!

يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۴۱ ب.ظ

مردی از اعراب به خدمت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمد و از او نصیحتی خواست، رسول اکرم در جواب او یک جمله کوتاه فرمود وآن این‌که: ‌«لا تغضب» خشم نگیر! 

آن مرد به همین قناعت کرد و به قبیله خود برگشت، تصادفاً وقتی رسید که دراثر حادثه ‌ای بین قبیله او و یک قبیله دیگر نزاع رخ داده‌ بود و دو طرف صف آرایی کرده و آماده حمله به یکدیگر بودند.
آن مرد، روی خوی و عادت قدیم و تعصب قومی تهییج شد و برای حمایتِ از قبیله خود، سلاح به تن کرد و در صف قوم خود ایستاد. درهمین حال، گفتار رسول اکرم به یادش آمد که نباید خشم و غضب را درخود راه بدهد، خشم خود را فرو خورد و به اندیشه فرو رفت. تکانی خورد و منطقش بیدار شد، با خود فکر کرد چرا بی‌جهت باید دو دسته از افراد بشر به روی یک‌ دیگر شمشیر بکشند، خود را به صف دشمن نزدیک کرد و حاضر شد آنچه آنها به عنوان دیه وغرامت می‌خواهند، از مال خود بدهد.
قبیله مقابل نیز که چنین فتوت و مردانگی را از او دیدند از دعاوی خود چشم پوشیدند، غائله ختم شد، و آتشی که از غلیان احساسات افروخته شده بود با آ‌ب عقل و منطق خاموش گشت.[1]
[1] . شهید مرتضی مطهری،بیست گفتار، ص 194.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۴
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">