خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال

بانک لطیفه های حلال

خنده ی حلال
پیوندهای روزانه

اختراع یک مسأله شرعی

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۳۱ ب.ظ

در ایام تحصیل، در یکی از سالها به نجف آباد اصفهان رفته بودیم، آن هم به این علت بود که ماه رمضان بود و درسهای حوزه تعطیل و دوستان ما هم درآنجا تشریف داشتند. 

روزی از همین ایام، از عرض خیابان رد می‌‌‌‌‌‌‌شدم، به وسط خیابان که رسیدم، یک دهاتی جلوی مرا گرفت و گفت: آقا! من یک مسئله ‌ای دارم و از شما جواب آن را می‌خواهم. 

ـ بگو!
ـ آیا غسل جنابت به تن تعلق می‌‌‌‌‌‌‌گیرد یا به جون؟
ـ من معنای این حرف را نمی‌فهمم، غسل جنابت مثل هر غسل دیگری است.
فکر کردم شاید یک معنای صحیحی درنظر داشته باشد و لذا گفتم:
از یک جهت به روح انسان‌ مربوط است چون نیت می‌خواهد، و از جهت دیگر به تن انسان مربوط است، چون انسان تن را باید بشوید.
گفتم: مقصودت همین است؟
ـ نه آقا! جواب درست بده! آیا غسل جنابت به تن تعلق می‌گیرد یا به جون؟
ـ من نمی‌‌دانم!
ـ پس این عمامه را چرا سرت هشتی؟[1]
البته بعضی از این معناهای عامیانه راجع به مسائل مذهبی، بی‌ پایه و اساس است و از طرفی اینکه یک روحانی و عالم دینی، همه این معماهای بی‌معنا را هم بتواند جواب دهد، توقع بیجایی است و اصلاً در امور مسائل حساس اسلامی هم اگر کسی گفت نمی‌دانم عیب نیست، عیب آن است که کسی ندانسته و از روی جهل و غرور جواب غلط و غیر صحیح بدهد.[2]


[1] . هشتی: اصطلاح محلی است یعنی چرا سرت گذاشتی.
.[2] حکایت ها و هدایتها درآثار شهید مطهری ص294
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۳
مجید کمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">